Moha vegetáriánus és vegán honlapja

A harcias állatjogi aktivisták kísértete ismét fenyegeti a gazdákat Nagy-Britanniában, a nemrég megjelent újságok egy része szerint.

A The Sunday Times egy beszámolója kijelenti, hogy "új kampány bukkant fel szerte Nagy-Britanniában, ami a vágóhidak sztrájkőrségét, blokádját, sőt lerohanását szervezi", "álmatlan éjszakákat okozva" ezzel a gazdáknak. A MailOnline cikke szerint az Országos Sertés Szövetség számára csak idő kérdése, "mikor sérül meg valaki".


A The Sunday Times cikke

Nos, a történet egy része igaz - új kampány alakult ki Nagy-Britanniában az utóbbi 18 hónapban. A Save mozgalom az élet különböző területeiről jövő állatvédők, társadalmi igazságosságért küzdő aktivisták, médiában járatos Youtube személyiségek és Instagram felhasználók gyülekezete, akik országszerte rendszeresen szerveznek virrasztásokat a vágóhidak előtt.

A Save mozgalom 2010-ben Kanadában, Torontóban kezdődött, és mostanra tucatnyi országba eljutott. Manchesterben idén februárban indult, és napjainkig 24 csoport jött létre az Egyesült Királyságban.

A mozgalom gyors növekedése egyszerűségének és erőszakmentességének köszönhető. Az emberek összegyűlnek a vágóhidak előtt, általában a kora reggeli órákban, hogy tanúi legyenek a hetente megölt több százezer állat élete utolsó pillanatainak. A virrasztások a kollektív könyörületes tanúságtétel példái.

A The Sunday Times kijelentése, hogy "egyes csoportok erőszakosabb hozzáállást választottak", téves. A mozgalom elkötelezett az "erőszakmentes tiltakozás" magatartási kódexének betartása mellett, és olyan "szeretet alapú" megközelítést alkalmaz, amelyhez más sikeres polgárjogi aktivisták, mint például Gandhi és Martin Luther King adják az ihletet. A magatartási kódexet folyamatosan semmibe vevő tiltakozókat vagy viselkedésük megváltoztatására kérik, vagy arra, hogy ne vegyenek részt a túlnyomó többségében békés virrasztásokon.


A Save mozgalom Torontóban

De ugyanúgy, ahogy a polgárjogi vagy homoszexuális jogi mozgalmakat, az állatok igazságáért küzdő kampányt is összetett, és gyakran elsöprő érzelmek kísérik. A feszültségek a világnézetek ütközése miatt összeütközéssé fajulhatnak. A Save mozgalom fajizmus nélküli társadalmat hirdet: egy csirke megölése ugyanolyan, mint egy ember megölése. Az ember és a csirke is élni akarással rendelkező egyén - és minél többet tudunk meg a tudomány révén egy csirke intelligenciájáról, vagy például arról, hogy egy sertés lehet akár optimista, akár pesszimista, növekvő tudásunk - hogy ezek az állatok éreznek, és úgy szenvedhetnek, mint mi - annál inkább fokozza a bánat és frusztráció érzéseit.

Ilyen konfrontáció történt a közelmúltban egy kelet-londoni Chicken Save virrasztás során, egy kóser vágóhídon kívül. Olyan vádak hangzottak el, hogy az aktivisták antiszemita graffitit fújtak a falra, összekapcsolva az állatok megölését a holokauszttal. Az ilyen cselekedeteknek nem feltétlen az antiszemitizmus a céljuk, hanem inkább rámutatnak a gyilkolás különböző formái közti összefüggésre; azonban nyilván lehet őket így értelmezni, és a mozgalom az antiszemitizmust nem tolerálja. Ezek a virrasztások nem irányulnak egyetlen vallási vagy etnikai csoport ellen sem. A Save mozgalom a legtöbb virrasztást "közönséges" vágóhidak előtt tartja; a célpont nem a vallásos felekezetek, hanem a csupán faji kategóriák alapján, ipari hatékonysággal végzett gyilkolás.

Az, hogy a résztvevők oly sok más fajhoz tartozó állat halálának szemtanúi, a kiváltott érzelmek erősségénél fogva elkerülhetetlenül civakodásokhoz vezet - mint ahogy ez volt a helyzet minden, észlelt igazságtalansággal szembeszálló polgárjogi mozgalom esetében. Az számít, hogyan cselekszik minden oldal - akik állatokat ölnek, akik tiltakoznak a megölésük ellen, és a rendőrség -, hogy biztosítsa az érintettek biztonságát, és a visszatérést az erőszakmentes tiltakozáshoz, zaklatás nélkül.

És sok ilyen volt. A sok virrasztáson, amin részt vettem, amíg a Save mozgalomról írtam és azt kutattam, számos provokációnak voltam szemtanúja a vágóhíd vezetői, dolgozói, teherautó sofőrök, és arrajárók részéről - némelyik támadó, de ártalmatlan, míg mások fenyegetést jelentettek a tiltakozók jólétére. Elhaladó autókból szalonnaszeleteket dobáltak rájuk. Elhangzottak szóbeli fenyegetések a vágóhíd dolgozói által. A vágóhíd vezetői fizikai támadással fenyegetőztek. Talán a legaggasztóbb az állatokkal zsúfolt teherautók veszélyes vezetése, hogy a tiltakozókat elkergesse az útból.

A tiltakozókhoz vágott egyik leggyakoribb sértés, hogy "inkább dolgozniuk kellene, és békén hagyni a keményen dolgozó embereket". Sajnos ez teljes félreértés: a Save mozgalom tagjai tanárok, ápolók, pszichoterapeuták, média személyiségek, tudósok, tűzoltók, bankárok, bolti dolgozók, szakácsok, mérnökök, fizikusok, nyugdíjasok és diákok - mindegyiküket összeköti az ügy, hogy tanúskodjanak afelett, amit elviselhetetlen halálnak tekintenek.

Ezzel ellentétben sok jó példa van arra, hogy a vágóhidak és a tiltakozók civilizáltan együttműködtek, hogy teret engedjenek az aktivisták kívánságának, és a könyörület és támasz utolsó pillanatait nyújtsák a sertéseknek, teheneknek és csirkéknek, akik közelgő haláluk előtt nagyon rövid, brutális életet szenvedtek végig. Néhány vágóhíd vezetése okosan felismerte, hogy ezek a tiltakozások hosszú életűek lesznek, és gyorsan léptek, hogy megállapodásra jussanak, elkerülve így az ellentétek nagy részét.

Örömet okoz és jó érzés, hogy az Oszágos Sertés Szövetség úgy gondolja, hogy egy maroknyi tiltakozó és titkos vizsgálat (feltárva siralmas körülményeket, és gyakran félrevezető, ha nem illegális tevékenységeket) elég ok arra, hogy a gazdáknak "álmatlan éjszakákat" okozzon. Ebben a beismerésben a Szövetség elismeri a Save mozgalom hatását, valamint szélesebb értelemben az állatjogi kérdések és vegán tevékenységek feltámadását az utóbbi pár évben.


Amikor egy ember szívét szétveti az összes érző lény iránt érzett könyörület, akkor örökre megváltoznak.

De kétlem, hogy ez teljesen igaz lenne. Ami a gazdák "álmatlan éjszakáiért" felelős lehet, az az óriási változás a fogyasztók táplálkozási szokásaiban. A folyékony tejfogyasztás az Egyesült Királyság háztartásaiban az 1974-es heti 2500 ml-ről a mai napra 1500 ml alá esett. A tejtermékek alternatíváinak piaca 2022-re várhatóan eléri a 21,7 milliárd dollárt, évente 13,3%-kal növekedve.

Nem áll jobban a sertéshús piaca sem. A szeptember közepéig meglévő adatok szerint az előző évhez képest a kiskereskedelmi vásárlások 12%-kal csökkentek. Az előző évhez képest az összes eladott sertéshús mennyisége 6%-kal, ezen belül a szalonna eladás 9%-kal csökkent.

Ami a tiltakozóknak álmatlan éjszakákat okoz, az az állatok szenvedése, továbbá az állattartás hatása a bolygóra (ez a fő oka az üvegházhatású gázok kibocsátásának, hozzájárulva a klímaváltozáshoz), és a hús- és tejtermékfogyasztás egészségi hatásai.

A másoknak sérüléseket okozó retorika vagy tettek, mint a veszekedések a vágóhidi dolgozókkal, nem lesznek elfogadottak ezen az új mozgalmon belül vagy kívül. De a más fajhoz tartozó állatok folytatódó gyilkolása sem lesz az. A virrasztások résztvevői, akik elkötelezetten ráirányítják a figyelmet a más fajhoz tartozó állatok szenvedésére és a városaink és településeink szívében zajló gyilkolásra, továbbra is kérdőre fogják vonni a status quo-t. Az előremutató út a tiltakozás ama módjainak megtalálása, ami nem okoz kárt, és nem jár fizikai veszélyeztetéssel - és a Save mozgalom aktivistái számára ez végül magában foglalja a más fajhoz tartozó állatokat is ebben a történetben.

 

Forrás:

Idézetek hírességektől

"A függetlenül gondolkodó ember számára van valami az állatok szenvedésében, ami még az emberi szenvedésnél is tűrhetetlenebb. Mert az utóbbi esetben legalább elismerjük, hogy a szenvedés rossz, és az elkövetője bűnöző. De naponta állatok ezreit mészárolják le hiábavalóan, a bűntudat legkisebb jele nélkül. Ha bárki erre célozna, nevetségesnek tartanák. És ez a megbocsáthatatlan bűn."

Romain Rolland

Szakrális idézetek

Szerzetesek, egy családos követő ne foglalkozzon 5 féle üzlettel. Melyik öttel? A fegyverekkel, az emberi lényekkel, A HÚSSAL, a mámorítóanyagokkal és a mérgekkel kapcsolatos üzlettel.

Vanijja Sutta, AN 5:177